INNOSCIENCE

Innovation , Science and Technology

INNOSCIENCE

Innovation , Science and Technology

با رشد تکنولوژی های Big Data نقش جدیدی در شرکت های بزرگ به نام دانشمند داده (Data Scientist) ایجاد شده است که در حقیقت نسخه ی جدیدی از نقش تحلیلگر داده یا تحلیلگر تجارت/بازار می باشد. چیزی که این نقش را با نقش های ذکر شده متفاوت می سازد، دانش و تیزهوشی تجاری برای گرفتن تصمیمات سخت و سریع و انتقال آنها به هر دو بخش روسای شرکت و رهبران IT است تا بتوانند بهترین راه را برای غلبه بر یک چالش تجاری بیابند. در حقیقت دانشمند داده با دسترسی به حجم زیادی داده، حس کنجکاوی و زیر سوال بردن پیش فرض های فکری سعی می کند تا مواردی را بیابد که برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند. به طور خلاصه می توان گفت یک دانشمند داده شخصی است دارای اطلاعات کافی از هر دو رشته ی مهندسی کامپیوتر و آمار. البته در مورد مهارت های مورد نیاز برای یک مهندس داده در ادامه توضیح خواهم داد.

نقش دانشمند داده در سازمان به صورت «بخشی تحلیلگر، بخشی هنرمند» توصیف می شود تا جایی که Anjul Bhambhri، معاون بخش محصولات Big Data در شرکت IBM می گوید: «یک دانشمند داده شخصی کنجکاو است که می تواند به داده ها خیره شده و روندهای متشابه را کشف کند. او در حقیقت مانند یک انسان دوره ی رنسانس است که شدیدا می خواهد یاد بگیرد و تغییر ایجاد کند.»

مهارت های مورد نیاز برای یک دانشمند داده عبارتند از:

  • آمار، ریاضیات
  • ابزارهای متن باز: Haddop، Apache Spark و …
  • الگوریتم، زبان های برنامه نویسی
  • یادگیری ماشین و visualization
  • شناخت حوزه ی داده ی مورد بررسی

لازم به ذکر است، به دلیل پیچیدگی های هر یک از موارد ذکر شده و اینکه بیشتر این موارد دارای دکترای تخصصی خود می باشند، این امکان وجود ندارد که یک نفر در تمامی این موارد متخصص گردد و شما می‌بایست پس از آشنایی اولیه با هر کدام از این موارد تخصص مورد علاقه ی خود را پیدا کنید و آن را ادامه دهید و داشتن دید اولیه در سایر موارد کفایت می کند.

منبع» Radiance

  • حمید میرالوند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی