INNOSCIENCE

Innovation , Science and Technology

INNOSCIENCE

Innovation , Science and Technology

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

در بسیاری از صنایع , توانایی توسعۀ سریع , کارآمد و اثربخش محصول جدید مهم ترین عاملی است که موفقیت آنرا رقم می زند. در صنایعی نظیر سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر , ارتباطات راه دور , اتومبیل و وسایل الکترونیکی مصرفی , اغلب بیش از 50 درصد فروش شرکت ها به محصولاتی وابسته است که ظرف 5 سال قبل معرفی شده اند. با این وجود , علی رغم توجه زیادی که به توسعۀ محصول جدید مبذول می شود , نرخ عدم موفقیت در مورد پروژه های توسعۀ محصول جدید بسیار بالاست.

دانلود فایل مدیریت فرایند توسعه محصول جدید

  • مجتبی آقایی

iim

گزارش پایش نوآوری ایران 2015 (Iran Innovation Monitor-IIM 2015)، شماره دوم از سلسله‌گزارش‌های سالانه پایش نوآوری کشور در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر شد. هدف از این گزارش، ارزیابی وضعیت و ظرفیت عناصر گوناگون تاثیرگذار بر نوآوری ایران است، تا از این رهگذر بتوان شواهد تصمیم‌ساز و سیاست‌ساز را برای مسئولان کشور مهیا کرد. گزارش تحلیلی پایش نوآوری ایران 2015 دارای چندین مزیت است که به برخی از آنها در ادامه اشاره شده است:

1.  مطالعه روند تغییرات نوآوری ایران در چهار سال گذشته (2012 الی 2015)

2.  استفاده از معیارها و شاخص‌های استاندارد بین‌المللی مبتنی بر گزارش‌های سالیانه «شاخص چهانی نوآوری (Global Innovation Index-GII)»

3.  مقایسه مبسوط و هدفمند ایران با کشورهای جهان و کشورهای حاضر در سند چشم‌انداز 1404

4.  تحلیل و بیان معنای اعداد و ارقام و روندها

5.  محاسبه و تحلیل کارائی نوآوری کشور نسبت‌ به سایر کشورها  مبتنی بر روش‌های تحلیل پوششی داده‌ها (Data Envelopment Analysis-DEA)

6.  استفاده از منابع آماری بین‌المللی معتبر و به‌روز

خاطر نشان می‌گردد که گروه نگارش گزارش از بازخوردها و نظرات انتقادی و سازنده همه علاقمندان و متخصصان حوزه نوآوری استقبال نموده و سعی خواهد کرد آن‌ها در گزارشات آتی اعمل نماید.

خلاصه‌ای از نتایج گزارش گزارش پایش نوآوری ایران 2015 (IIM 2015)

روند نوآوری ایران از سال 2012 الی 2014 نزولی است و خوشبختانه در سال 2015 یعنی ششمین سال حضور ایران در گزارش شاخص نوآوری جهانی، شاهد ارتقاء رتبه و امتیاز ایران می‌باشیم. رتبه ایران در سال 2012 در جایگاه به نسبت نامناسب 104 قرار گرفته است، در سال 2013 شرایط بدتر شده و رتبه 113 به دست آمده است و در نهایت در سال 2014 رتبه 120 از بین 143 کشور که بدترین جایگاه ایران تا کنون است، حاصل شده است. اما سال 2015 شرایط فرق کرده است و رتبه کشور 14 پله صعود داشته و در بین 141 کشور در جایگاه 106 جهان قرار گرفته است. اگرچه این جایگاه نیز برای ایران مناسب نمی‌باشد، ولی همین که در طی یک سال ایران توانسته است 14 پله وضعیت خود را بهبود بخشد، امیدوار کننده است. روند تغییرات امتیازهای ایران نیز در نوع خود جالب است. امتیاز ایران در سال‌های 2012 الی 2014 به ترتیب 27.3، 27.3 و 26.14 بوده است و در سال 2015 ایران توانسته است امتیاز 28.37 را کسب نماید. تغییرات امتیازها نیز روندی مشابه با تغییرات رتبه دارد، اما دامنه تغییرات کمتر می‌باشد. 

در میان رکن‌های مورد بررسی، عملکرد رکن‌های خروجی با رشد 20 پله‌ای در رتبه و 2.95 در امتیاز، وضعیت بهتری را نسبت به عملکرد رکن‌های ورودی دارند. رکن سرمایه انسانی و تحقیقات با رتبه 46 و امتیاز 37.1 بهترین عملکرد را داشته و پس از آن رکن زیرساخت با رتبه 68 و امتیاز 39.9 قرار گرفته است؛ همچنین رکن پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار بدترین عملکرد را در میان رکن‌ها داشته‌اند و با رتبه 139 و امتیاز 29.9 و نیز رتبه 130 و امتیاز 22.6، مانع بیشتر بهتر شدن رتبه و امتیاز نهایی کشور شده‌اند.

در عرصه منطقه‌ای، وضعیت کشور نسبت با کشورهایی نظیر عربستان و ترکیه کمی بهتر شده است. به نحوی که رشد 14 پله‌ کشور با تنزل 5 پله‌ای عربستان و 4 پله‌ای ترکیه همراه بوده است. ولی همچنان فاصله رتبه 106 ایران با رتبه 43 عربستان و 58 ترکیه، فاصله معناداری دارد.

دانلود نسخه کامل گزارش

  • مجتبی آقایی