INNOSCIENCE

Innovation , Science and Technology

INNOSCIENCE

Innovation , Science and Technology

شش سیگما (Six Sigma)

مجتبی آقایی |

6 سیگما چیست ؟

مدیریت کیفیت طی چند دهه (از نیمه قرن بیستم تا امروز) با ارائه تفکر بهبود برپایه حرکت به سمت نقص صفر، دنیای کسب و کار وارائه دهندگان خدمات را متحول کرده است.

مفهوم شش سیگما

  • هوشمندانه کار کردن نه فقط سخت کار کردن
  • بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها
  • ابزاری برای کاهش نوسانات (تغییرات)
  • روشی براساس فرایند حل مسئله
  • چشم اندزای برای محصولات و خدمات عالی
  • ارج نهادن به مشتریان (گیرندگان خدمت )
  • مقیاسی برای مقایسه سازمان های جهان شمول
  • هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان
اهداف شش سیگما

  •  کاهش نوسانات و تغییرات
  •  تقویت بنیه رقابتی سازمان
  •  روشی سیستماتیک جهت حل مسائل
  •  کاهش ایرادات
  •  افزایش رضایت مشتری (گیرندگان خدمت )
  •  بهبود کیفیت
  •  کاهش سیکل زمانی ( تحویل به موقع )
  •  کاهش هزینه ها
  •  اهداف ملموس در شش سیگم
  •  بهبود بازدهی فرایند

ویژگ یهای شش سیگما

1 - دربردارنده تکنیک ها، رویکردها و مهارت های متعددی است که همگی برای رشد و موفقیت سازمان

ضرور یاند و تنها به مجموعه ای از تکنیک های آماری تعریف نمی شود.

2 - پیاده سازی شش سیگما به بخش خاصی از سازمان یا حتی سازمان بخصوصی محدود نمی شود، بنابراین

روش پیاده سازی آن نیز انعطاف پذیر است و در یک چارچوب مشخص برای همه سطوح قرار نمی گیرد.

3 - مسائل مربوط به منابع انسانی سازمان نظیر خلاقیت، همکاری و کار گروهی، ارتباطات و مسائل انگیزش،

بیش از توجه کور به مسائل تکنیکی و آماری مورد نظر شش سیگماست.

4 - مراجعه به تجربیات پیاده سازی شش سیگما در سازمان های مختلف دنیا، بیانگر موفقیت آن است.

5 - برخلاف رویه های از پایین به بالا، شش سیگما رویکردی از بالا به پایین است که با علاقه و پیگیری مستمر

مدیریت عالی در شرکت مطرح می شود.

6 - در هر دو سطوح برنامه ها و پروژه های شش سیگما به طور معمول، مسؤولیت برعهده مدیران ارشد و

کارشناسان حرفه ای است .

7 - روش سیستمی و نظام مند است.

8 - رویکردی مبتنی بر داده ها و اطلاعات است و در نتیجه در انجام مراحل خود، به ابزارهای آماری و طراحی

آزمایش ها، بسیار وابسته است.

6 نکته درباره شش سیگما

نکته اول: تمرکز واقعی و حقیقی بر گیرندگان خدمات

نکته دوم: مدیریت مبتنی بر حقایق و اطلاعات

نکته سوم: فرایندها جایی هستند که اقدامات وجود دارند.

نکته چهارم: مدیریت کنشی

نکته پنجم: مشارکت و همکاری بدون حد و مرز

نکته ششم: حرکت به سوی تعالی / تحمل شکست

موفقیت شش سیگما

اجرای موفق شش سیگما بستگی به ارتباط مفاهیم زیر دارد :

  • تعهد ، راهبری و هدایت فعال در طول اجرای پروژه ها از سوی مدیریت ارشد سازمان (با نگرش بالا به پایین )
  • سیستم اندازه گیری برای ردیابی و دنبال کردن پیشرفت.
  • الگوبرداری داخلی/خارجی از محصولات، خدمات و فرآیند های سازمان. این تجربه منجر به شکل گرفتن سازمان بر اساس فلسفه حل مسئله می شود.
  • گسترده کردن اهداف برای تمرکزافراد برتغییر فرآیند ها
  • آموزش کلیه سطوح سازمان
  • نمونه های موفق برای نشان دادن اینکه متدولوژی شش سیگما چگونه ایجاد می شود و نتیجه می دهد.

  • مجتبی آقایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی