شش سیگما (Six Sigma)
6 سیگما چیست ؟
مدیریت کیفیت طی چند دهه (از نیمه قرن بیستم تا امروز) با ارائه تفکر بهبود برپایه حرکت به سمت نقص صفر، دنیای کسب و کار وارائه دهندگان خدمات را متحول کرده است.
مفهوم شش سیگما
- هوشمندانه کار کردن نه فقط سخت کار کردن
- بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها
- ابزاری برای کاهش نوسانات (تغییرات)
- روشی براساس فرایند حل مسئله
- چشم اندزای برای محصولات و خدمات عالی
- ارج نهادن به مشتریان (گیرندگان خدمت )
- مقیاسی برای مقایسه سازمان های جهان شمول
- هدفی برای تقویت بنیه رقابتی سازمان
- کاهش نوسانات و تغییرات
- تقویت بنیه رقابتی سازمان
- روشی سیستماتیک جهت حل مسائل
- کاهش ایرادات
- افزایش رضایت مشتری (گیرندگان خدمت )
- بهبود کیفیت
- کاهش سیکل زمانی ( تحویل به موقع )
- کاهش هزینه ها
- اهداف ملموس در شش سیگم
- بهبود بازدهی فرایند
ویژگ یهای شش سیگما
1 - دربردارنده تکنیک ها، رویکردها و مهارت های متعددی است که همگی برای رشد و موفقیت سازمان
ضرور یاند و تنها به مجموعه ای از تکنیک های آماری تعریف نمی شود.
2 - پیاده سازی شش سیگما به بخش خاصی از سازمان یا حتی سازمان بخصوصی محدود نمی شود، بنابراین
روش پیاده سازی آن نیز انعطاف پذیر است و در یک چارچوب مشخص برای همه سطوح قرار نمی گیرد.
3 - مسائل مربوط به منابع انسانی سازمان نظیر خلاقیت، همکاری و کار گروهی، ارتباطات و مسائل انگیزش،
بیش از توجه کور به مسائل تکنیکی و آماری مورد نظر شش سیگماست.
4 - مراجعه به تجربیات پیاده سازی شش سیگما در سازمان های مختلف دنیا، بیانگر موفقیت آن است.
5 - برخلاف رویه های از پایین به بالا، شش سیگما رویکردی از بالا به پایین است که با علاقه و پیگیری مستمر
مدیریت عالی در شرکت مطرح می شود.
6 - در هر دو سطوح برنامه ها و پروژه های شش سیگما به طور معمول، مسؤولیت برعهده مدیران ارشد و
کارشناسان حرفه ای است .
7 - روش سیستمی و نظام مند است.
8 - رویکردی مبتنی بر داده ها و اطلاعات است و در نتیجه در انجام مراحل خود، به ابزارهای آماری و طراحی
آزمایش ها، بسیار وابسته است.
6 نکته درباره شش سیگما
نکته اول: تمرکز واقعی و حقیقی بر گیرندگان خدمات
نکته دوم: مدیریت مبتنی بر حقایق و اطلاعات
نکته سوم: فرایندها جایی هستند که اقدامات وجود دارند.
نکته چهارم: مدیریت کنشی
نکته پنجم: مشارکت و همکاری بدون حد و مرز
نکته ششم: حرکت به سوی تعالی / تحمل شکست
موفقیت شش سیگما
اجرای موفق شش سیگما بستگی به ارتباط مفاهیم زیر دارد :
- تعهد ، راهبری و هدایت فعال در طول اجرای پروژه ها از سوی مدیریت ارشد سازمان (با نگرش بالا به پایین )
- سیستم اندازه گیری برای ردیابی و دنبال کردن پیشرفت.
- الگوبرداری داخلی/خارجی از محصولات، خدمات و فرآیند های سازمان. این تجربه منجر به شکل گرفتن سازمان بر اساس فلسفه حل مسئله می شود.
- گسترده کردن اهداف برای تمرکزافراد برتغییر فرآیند ها
- آموزش کلیه سطوح سازمان
- نمونه های موفق برای نشان دادن اینکه متدولوژی شش سیگما چگونه ایجاد می شود و نتیجه می دهد.