نوآوری باز﴿Open Innovation)
ایدة نوآوری باز اولین بار توسط chesbroagh برنامهریزی شد و سریعاً علاقه محققان را بدست آورد. منظور از نوآوری باز، اکوسیستمى از اختراعات است که در آن علم و ایده در امتداد مرزهاى معین جریان مى یابد. هنرى چسبرو این تعبیر را به جهان تجارت معرفى کرد، نوآوری باز را این گونه تعریف کرده است:
نوآوری باز الگویى مبتنى بر این فرض است اگر شرکت ها به دنبال ارتقاء تکنولوژى خود هستند، مى توانند و مى بایست از ایده هاى خارجى همانند ایده هاى داخلى و راه هاى داخلى و خارجى بازار استفاده کنند. نوآوری باز استفاده هدفمندانه از جریان به داخل و خارج سازمان وهمچنین دانش سرعت بخشیدن به نوآوری داخلی و گسترش بازارهای خارجی با استفاده از نوآوری میباشد و همچنین فرایندهای نوآوری باز ترکیبی از ایده های داخلی و خارجی ازطریق معماری و سیستم ها است که از مدل های کسب و کار برای تعریف الزامات مورد نیاز برای این معماری استفاده می شود
یکی از الگوهای موفق در حوزه نوآوری باز را شرکت NetFlix به اجرا گذاشه است. این شرکت در زمینه کرایه فیلم فعال است و یکی از مهمترین چالش هایی که این سازمان با آن روبرو بوده و هست پیش بینی استقبال مشتریان از فیلم های مختلف است. با توجه به اهمیت این چالش در سال 2006 NetFlix تصمیم گرفت که حل این موضوع را به اجتماع (نیروی جمعی) بسپارد.
به همین منظور فراخوانی ترتیب داد و 1 میلیون دلار جایزه تعیین کرد تا افراد الگوریتم را طراحی کنند که از طریق آن توازن میان فیلم های ارائه شده و علایق مشتریان 10% افزایش پیدا کند.
در مباحث آکادمیک گفته می شود که از الگوی NetFlix چهار درس می توان آموخت:
- چالش پیش رو را برای جمع به صورت واضح و بدون ابهام بیان کنید و جمع را از اهمیت چالش آگاه نمایید
- بین جایزه و موضوع مورد کار رابطه منطقی برقرار باشد تا صرف زمان و انرژی برای حل مساله به صرفه یاشد
- ایجاد حس رقابت در جمع
- حفظ حق مالکیت و ایجاد مکانیزمی برای احترام به حقوق شرکت کنندگان
مقاله زیر به تشریح نوآوری باز می پردازد
منبع>>www.oilab.ir